lørdag 11. oktober 2008

Vår fantastiske tur til Sør Afrika...her kommer det.

Så skal jeg gi dere et referat fra vår fantastiske tur til Sør Afrika.
Desverre var det ikke mulig å holde seg ajour med blogen, dette var kort og godt et spørsmål om prioritering i tid, og tiden strakk ikke til.
Jeg skal beskrive vårt hektiske program fra jeg kom hjem fra Sudan til jeg nå sitter her på lørdags morgen og bloger. Bildene skal jeg legge inn senere.

24 sep: ankom Norge kl 1000 fra Kharoum/ Sudan. Ble hentet på flyplassen av de som sørger for å utklarere personell som kommer hjem etter tur i internasjonal tjeneste. Det bar til Sessvoldmoen for medesinsk, psyko tester, etc.
Programmet sluttet kl 1500, og vi ble kjørt til Gardermoen hvor vi alle reiste hver til våre.
Jeg kom til leiligheten på Haugenstua kl 1630.
Ompakking og klargjøring for Afrika tur.

25 sep: buss til G-moen kl 0442. Innsjekk og avgang kl 0630, men før det....taxfree.
Så bar det til Paris og Johannesburg. Landet der kl 2100, 10 timer i fly var ei utfordring, men det gikk fint.
Sjekket inn på City Lodge og tok kveld kl 2300.

26 sep: safariselskapet kom kl 0500 og hentet oss. Da bar det inn i Krugerparken.
Ankom Thornhill Lodge kl 1330, sjekket inn og avmarsj for første Game Drive kl 1500. Middag etter det og god natta ca kl 2300.

27 sep: avmarsj for en 13 timers Game Drive kl 0445. For en dag......
Kom tilbake til lodgen kl 1830. Middag og god natt kl 2300.

28 sep: ny Game Drive kl 0600, men den ble avsluttet kl 1000, da var det utsjekk og avreise til Johannesburg.
Ankom City Lodge kl 1600. Trett og full av inntrykk etter tre fantastiske dager blandt de villeste dyr i Afrika.

29 sep: guidet tur til Soweto. Også en kjempe interessant tur med en flott guide. Guiden kom kl 0900 og vi dro til Soweto, deretter rundt i Johannesburg by. Avsluttet ca kl 1400, da var vi tilbake på hotellet.

30 sep: avreise til Cape Town kl 1100 og ankom der kl 1300. Taxi til Intaka House og sjekket inn der kl 1500.

1 okt: vi kjøpte oss en todagers billett på en tursitbuss som tok oss rundt i byen i to forskjellige ruter. Flott tur. Vi besøkte Table Mountain, men desverre var vinden for sterk, så der var det stengt.

2 okt: ny runde rundt i byen, men med en annen rute. Også en flott og travel dag.

3 okt: Vi leide bil og turen gikk til Cape The Good Hope. Dro kl 0830 og kom hjem kl 1800.

4- 5 okt: tur til Stellenbosh, Paarl og Franshoek. Til de områdene som er mest kjent for sin vinproduksjon.

6 okt: tur til Cape Argulhas, som er Afrikas sørligste punkt på fastlandet. dro kl 0800 og var tilbake kl 1830.

7 okt: Robben Island. For en opplevelse.....

8 okt: heeeelt fri, kunne stå opp når vi ville.

9 okt: avlevering av leiebil, oppgjør av hotell og avreise til CT internasjonale flyplass. Tok av kl 1220, landet i Joburg kl 1420.
Og så hadde vi resten av dagen på oss før avgang til Paris og Oslo kl 2355.

10 okt: ankom Oslo kl 1455 via Paris. Buss til Haugenstua, utpakking, klesvask og det vanlige etter en flott ferie.

Sååå, ja hva sååå. Jo, Sør Afrika, for et fantastisk land. Hvordan det...?
Jeg har aldri i mitt lange gode liv møtt så mye hyggelig og gjestfrie folk, sorte som hvite. Jeg har ikke hørt ordet NEI fra noen, fra den vanlige mann og kvinne i gata, til folk på bussen, turist poitiet (dem var det mange av) i butikken, langs landeveien, på resturant etc...

Prisene i SA er så lave at det må oppleves. For eksempel, en full middag for to på resturant til 200 NOK, helt vanlig. Forøvrig så betalt vi 220 NOK pr døgn for leiebilen og 320 NOK pr døgn på hotellet.

Maten på resturanten, hvor som helst, må oppleves. Kvalteten på sjømaten kan ikke beskrives i ord. Jeg spiste sjømat til lunch og middag, nesten hver dag. Biffene, så saftige at kniv var unødvendig.
Det er bare en ting å si,,,,,skulle ønske at jeg kunne finne sånne resturanter her hjemme. Der skulle mange av de som jobber i den bransjen ha vært å lært.....

SA er så vestlig i utvikling som mulig. Trafikken er lett å kjøre i selv om de kjører på "feil" side av veien. Det tok litt tid å bli vant til det. Veiene er av topp kvalitet og alt er merket grunndig.

Den vanlige sør afrikaner vet å sette pris på turistene, vi ble behandlet meget godt av alle, de ville vite hvor vi kom fra og de ville vite om vi hadde det bra.
Så er det jo World Cup i 2010, det merket vi.

Sikkerheten i SA er ikke noe problem. Men å ta de vanlige forhåndsregler er alltid fornuftig. I Joburg er nok kriminaltieten der fortsatt. Vi merket det ikke, men hørte om det. I CT, verken merket eller hørte vi om det. Turist politiet er overalt og er sååå hyggelig og hjelpsom. De vet hva du tenger å vite.

Så spør du deg kanskje, var det ikke noe negativt eller minus med SA? Jeg kan vel da nevne den fattige del av befolkningen som bor i falleferdige skur rundt og utenfor de store byene. De fantes nesten overalt. Nå er jo SA et land med 45 mill mennesker og landet satser på å bygge boliger til den fattige del av befolkningen. Dette går sent og for sent for de som trenger bolig mest.

Vi bodde på et lite sør afrikansk/ svensk familie hotell, etter tips fra en av mine svenske kolleger fra Sudan. Det var et godt valg. Vi kunne ikke få det bedre. Vi planla 4 netter der, det ble 7 netter. http://www.intakahouse.com/

Sør Afrika er bedre enn jeg hadde forestilt meg, høres merkelig ut, men sant. Vi skal tilbake til landet igjen, det er sikkert, såååå flott hadde vi det.

3 kommentarer:

Steinar sa...

Spännande!
Jaha, då får man lägga SA till den långa listan över resmål att besöka innan man lägger fötterna i vädret.

Ivar sa...

Det er jo svinlenge å sitte 10 timer i fly. Men beskrivelsen gir jo litt lyst til å komme seg dit.

Og så mye flotte bilder. Jeg er impregnert.

Øystein sa...

Ja, jeg har bare ett reisemål foran på lista og det er til Brasil. Den kan jeg ikke utsette lenger, en tildligere kollega venter ennå. Men hadde det ikke vært for det, hadde SA stått der ensom- først.