fredag 25. desember 2009

Ny juletradisjon!!

Iår innførte vi en ny mattradisjon i Brattliveien. Rakfisk!?!?! Ja riktig, rakfisk er mat, også for oss nordlendinger. Dette er noe jeg har prøvd å like i 9 år og 20 dager uten suksess i starten. Men nå er det blitt en liten tradisjon. Historien er som følger: Første gang jeg ble tilbudt rakfisk var nyttårsaften i 2000 på Setermoen, æsj for noe sjit, råtten fisk, sa jeg den gang. Men så er det slik at jeg har vanskelig for å akseptere at det finnes mat jeg ikke skal kunne like. Neste gang var, tror jeg, var i Egypt på rakfiskparty hos min, den gang norske sjef. Han sa bare; du liker det nok, men du kan skylle den ned med en nubbe???? hva da???http://www.aperitif.no/index.db2?id=14642 OK, det gikk bra, men jeg likte det fortsatt ikke. Så i 2003 kjøpte jeg rakfisk på Dombås i forbindelse med en jobb der, men den satt ikke, ikke svarten, det gikk ikke. Men fortsatt aksepterte jeg ikke at jeg ikke skulle kunne like det. Så i oktober arrangerte en kollega av meg et rakfiskparty på Rena. Da satt den, men den fisken var for nybegynnere, den var nydelig. Lett raket og virkelig god.
http://www.wangensten.no/historie.html Resultatet ble at dagen derpå, ringte jeg hjem og bestilte tilbehøret og informerte om at jeg kom hjem med rakfisk. den skulle fortæres samme kveld. Og slik ble det. Så, idag har vi hatt rakfiskparty i Brattliveien, men vi hadde mer enn som så: svensk (Åke's) innlagd sild, egenprodusert tomatsild og sennepssild, kokt egg og ansjos, røket laks (glad) og julebrus med nubbe. Oi hvor godt det var. Nå nyter vi jula, og koser oss glugg. GOD JUL.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Hmm, när jag läser hur man gör rakfisk så påminner det om surströmming.

Det låter spännande och den afton hade jag gärna deltagit i med SÅ mycket gott på bordet. Hur blev Åkes sill mottaget av gästerna?

Jag motiverar mig för varje år som går att en sommar åka ut på en holme i skärgården och köra surströmmings-gille...
Saknar än så länge deltagare :-(
Kanske därför det inte blivit av än...

Øystein sa...

hei du, jeg er med, og kan blidra med spesialiteter.